“Zmysłowe poznawanie”

AUTOR: Anna Czopka
CZAS TRWANIA: 11.2023-03.2024

Dnia 14.11.2023 roku odbyły się pierwsze zajęcia z innowacji pt. ”Zmysłowe poznawanie” – w grupie Liski.
Listopadowe zabawy sensoryczne pod nazwą „smakowe niespodzianki” skupiają się nad zmysłem smaku. Podczas zajęć Liski przypomniały sobie wszystkie 5 zmysłów, wraz z częściami ciała, które do nich przynależą. Następnie przeszliśmy do szczegółowego omawiania zmysłu smaku, na podstawie wiersza B. Koronkiewicza pt. „Różne smaki”. Dzięki temu dowiedzieliśmy się po co nam zmysł smaku i poznaliśmy rodzaje smaków – słodki, słony, gorzki, kwaśny, umami – więc mogliśmy przejść do zajęć praktycznych, aby sprawdzić, czy faktycznie różne produkty mają różne smaki.
Za pomocą zmysłu smaku:
-odgadywaliśmy produkty spożywcze z zamkniętymi oczami,
-porównywaliśmy rodzaje smaków,
-dopasowywaliśmy rodzaj smaku do danego produktu,
-z zamkniętymi oczami rozróżnialiśmy smak czekoladek Kinder, czekolady gorzkiej i czekolady mlecznej,
-klasyfikowaliśmy produkty spożywcze na warzywa i owoce,
-sprawdzaliśmy, który produkt to sól – a który cukier,
-określaliśmy, które produkty są kwaśne, gorzkie, słodkie lub słone.
Na koniec powtórzyliśmy sobie wiadomości, które wynieśliśmy z zajęć.

Galeria zdjęć

W grudniu odbyły się kolejne zajęcia z innowacji pt. ”Zmysłowe poznawanie” – w grupie Liski.
Grudniowe zabawy pod nazwą „Bystre oczko” skupiają się nad zmysłem wzroku. Podczas zajęć dzieci przypomniały sobie wszystkie zmysły. Następnie przeszliśmy do szczegółowego omawiania zmysłu wzroku, na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Oczy” oraz filmu edukacyjnego „Jak działa wzrok?”. Dzięki temu dowiedzieliśmy się po co nam zmysł wzroku i jak działa. Przy pomocy lusterka oglądaliśmy nasze oczy i określaliśmy jakiego są koloru i z czego się składają. Pomocna przy tym okazała się książka „Ciało człowieka. Pierwsza encyklopedia.”.
Za pomocą zmysłu wzroku:
– rozwiązywaliśmy testy na spostrzegawczość
– układaliśmy puzzle
– odszukiwaliśmy liter A,B,C oraz U na obrazkach
– szukaliśmy różnic
– segregowaliśmy guziki na kształty, kolory oraz wielkość
– graliśmy w gry: „double”, „sokole oko”, „memory”, „jakiego elementu brakuje”.
Na koniec powtórzyliśmy sobie wiadomości, które wynieśliśmy z zajęć.

GALERIA ZDJĘĆ

W styczniu odbyły się następne zajęcia z innowacji pt. ”Zmysłowe poznawanie” – w grupie Liski.
Styczniowe zabawy pod nazwą „Małe uszko” skupiają się nad zmysłem słuchu. Podczas zajęć dzieci przypomniały sobie wszystkie zmysły. Następnie przeszliśmy do szczegółowego omawiania zmysłu słuchu, na podstawie wiersza ze zbioru pt. „Zmysły” – Słuch,  oraz filmu edukacyjnego „Jak działa słuch?”. Dzięki temu dowiedzieliśmy się po co nam zmysł.
Tym razem mieliśmy inne zadania praktyczne, takie jak:
-odgadywanie nazw instrumentów za pomocą zmysłu słuchu,
-odgadywanie nazw zwierząt na podstawie odgłosów,
-odtwarzanie usłyszanych sekwencji dźwiękowych,
-odnajdywanie par dźwiękowych (pojemniczki po serkach z fasolą, monetami, szpilkami, pomponami),
-zabawa ‘głuchy telefon’.
Na koniec powtórzyliśmy sobie wiadomości, które wynieśliśmy z zajęć.

GALERIA ZDJĘĆ

W lutym grupa Liski miała możliwość po raz kolejny zapoznać się ze zmysłami,  dzięki kolejnym zajęciom z innowacji pt. ”Zmysłowe poznawanie”.
 Zabawy pod nazwą „” przeprowadzane w lutym,  skupiają się nad zmysłem dotyku. Podczas zajęć dzieci wymieniły wszystkie zmysły, następnie dotykały wymienionych przez nauczyciela części ciała oraz przedmiotów. Ich pierwszym zadaniem było odgadnięcie, jaki zmysł będzie omawiany tego dnia, po czym przeszliśmy do oglądania filmu pt. „Czucie dotyku”- Miasteczko zmysłów.
Odpowiadaliśmy na pytania:
-Czy każdy dotyk jest miły? Dlaczego?
-Czy wszystkiego można dotykać?
Za pomocą zmysłu dotyku:
– Odgadywaliśmy z zamkniętymi oczami zawartością którego woreczka jest ryż, mąka, fasola
– Za pomocą zmysłu dotyku dobieraliśmy woreczki z zawartością w pary
–  Malowaliśmy farbami tylko za pomocą palców
– Chodziliśmy po ścieżce sensorycznej z różnych materiałów w skarpetkach
– Z zamkniętymi oczami odgadywaliśmy dotykiem zabawki
– Określaliśmy jakie w dotyku mogą być różne przedmioty
– Relaksowaliśmy się, podczas wierszyków – masażyków.
Na koniec powtórzyliśmy sobie wiadomości, które wynieśliśmy z zajęć.

GALERIA ZDJĘĆ