Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Kompleksowe wsparcie dziecka i rodziny w Zespole Szkolno–Przedszkolnym w Pszczynie
Wczesne Wspomaganie Rozwoju – co to jest?
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka to wielospecjalistyczne, wielokierunkowe i intensywne działania, mające na celu przygotowanie przedszkolaka do podjęcia nauki w szkole oraz jego prawidłowego funkcjonowania w obszarze emocjonalnym, poznawczym, społecznym i fizycznym.
Wczesne wspomaganie to także objęcie wsparciem rodziców i pozostałych członków rodziny, którzy aktywnie uczestniczą w procesie terapeutycznym poprzez współpracę ze specjalistami.
WWR – dla kogo?
Wczesne Wspomaganie Rozwoju jest przeznaczone dla najmłodszych dzieci od 0 do 7 roku życia. Oddziaływania prowadzone są przez zespół ekspertów w ścisłej współpracy z rodziną i obejmują dzieci zagrożone niepełnosprawnością oraz niepełnosprawne od chwili wykrycia zagrożenia lub stwierdzenia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Dzieci przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinia ta wydawana jest w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Z tym dokumentem rodzic lub opiekun zgłasza się do dyrekcji Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pszczynie.
Kto prowadzi terapię ?
Osobami odpowiedzialnymi za terapię WWR są wykfalifikowani specjaliści, terapeuci posiadający przygotowanie merytoryczne i praktyczne, odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności przedszkolaka:
- psycholog,
- pedagog,
- logopeda,
- fizjoterapeuta
- terapeuta SI,
- terapeuta TUS,
Pracę Zespołu Wczesnego Wspomagania koordynuje Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pszczynie.
Rodzaje terapii w ramach WWR:
- Terapia psychologiczna
- Terapia pedagogiczna
- Terapia logopedyczna
- Integracja Sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
- Rehabilitacja
WWR – dlaczego warto?
Wczesne rozpoznanie problemów rozwojowych dziecka i objęcie go specjalistyczną opieką daje ogromne szanse na ograniczenie trudności w rozwoju lub ich całkowite wyeliminowanie.
Dzieci objęte terapią:
- wcześniej zdobywają sprawność w zakresie samoobsługi
- łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej
- stają się bardziej sprawne ruchowo
- nabierają odwagi do przebywania w nowym środowisku
- stają się dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
Zadania specjalistów w ramach wczesnego wspomagania rozwoju:
- pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu samodzielności na miarę jego możliwości,
- przeciwdziałanie występowaniu lub nasilaniu się nieprawidłowości w rozwoju dziecka,
- prowadzenie konsultacji, spotkań dla rodziców lub opiekunów w zakresie form pracy z dzieckiem,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy członkami rodziny,
- pomoc rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności prawidłowego postępowania z dzieckiem,
Ile godzin przysługuje dziecku w ramach WWR?
Wymiar zajęć wynosi od 4 do 8 godz. w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka oraz od ustaleń organu prowadzącego jednostkę.
Dokumenty do pobrania:
Akty prawne
Zbiór aktów prawnych, na których opiera się organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych